Sprzęt i Innowacje
Telemedycyna w służbie zdrowia
Na rynku telemedycyny trwa prawdziwa rewolucja, a to wszystko za sprawą panującej pandemii. Projekt budowy elektronicznej platformy usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia uzyska 120 mln zł na rozwój, co znacząco wpłynie na poprawę jakości obsługi pacjentów.
Telemedycyna to innymi słowy forma świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej łącząca w sobie elementy telekomunikacji, informatyki oraz medycyny.
Cóż to oznacza?
Dzięki rozwojowi tejże platformy stanowczo poszerzy się zakres usług on-line.
Tego typu usługi umożliwią potencjalnemu pacjentowi umówienie się na zdalną konsultację bez konieczności kontaktu osobistego z personelem medycznym, a to wszystko dzięki rozmowie telefonicznej bądź wideokonferencji.
Wzrost usług telemedycznych
Nie da się ukryć, iż telemedycyna szczególnego znaczenia nabrała w okresie pandemii, kiedy to bezpośredni kontakt ze służbą zdrowia może stanowić dodatkowe zagrożenie.Dlatego też, jeżeli fizyczna wizyta w szpitalu lub przychodni nie jest koniecznością, pacjent może pozostać w domu.
-W trakcie epidemii nastąpił duży wzrost wszystkich usług telemedycznych.
Z perspektywy pacjenta jest to bezpieczna i szybka forma uzyskania pomocy.
To także mniejsze ryzyko zakażenia lekarza. Dla niektórych to jedyna szansa na pozostanie
w zawodzie. Dzięki zdalnej usłudze mogą oni dalej służyć pacjentom – objaśnia dla Polityki Zdrowotnej Mirosław Suszek, dyr. pionu opieki ambulatoryjnej w LUX MED.
Po przeprowadzonych badaniach dla Centrum Badawczo-Rozwojowego Biosat aż 72% Polaków uważa tę formę kontaktu z lekarzem za najbezpieczniejszą.
Niebawem każda osoba, która korzysta z publicznej opieki zdrowotnej będzie miała szansę na skorzystanie z teleporady. Dzięki niej, pacjent w zależności od potrzeb będzie mógł otrzymać, np. e-zwolnienie lekarskie bądź e-receptę.
Wprowadzona już usługa e-recepty zostanie rozbudowana o możliwość zdalnego jej zamówienia przez pacjentów, jak i ich opiekunów prawnych przez Internetowe Konto Pacjenta. Uruchomienie tej funkcji sprawi, iż kontynuacja leczenia farmakologicznego nie będzie wymagała osobistego stawienia się pacjenta w lecznicy.
Ponadto zostanie uruchomiona usługa centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia. Za sprawą Internetowego Konta Pacjenta, chory będzie miał możliwość wglądu do szeregu informacji, np. na temat terminu dostępnych wizyt u lekarza.
Realizacja budowy elektronicznej platformy usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia przewidziana jest na koniec roku 2021.
Rozwój tegoż projektu stanowczo zredukuje ilość pacjentów w placówkach medycznych, dzięki czemu lekarze będą mogli zdalnie monitorować zdrowie pacjenta, ograniczając przy tym bezpośredni kontakt. Osoby borykające się z przewlekłymi chorobami, które zażywają w długich okresach czasu te same leki, nie będą zmuszone udawać się do lecznicy po recepty, będą mogły uzyskać je on-line.
Możemy przypuszczać, iż nagły wzrost usług telemedycznych sprawi, że po ustaniu pandemii tego typu usługi staną się zdecydowanie bardziej powszechne i zostaną z nami już na zawsze.
Przeczytaj również:
-
Planowane inwestycje
80 mln zł na modernizację bloku operacyjnego Szpitala św. Barbary
80 mln zł na modernizację bloku operacyjnego Szpitala św. Barbary
Dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy zmieni się centralny trakt operacyjny sosnowieckiego szpitala. Prace potrwają do czerwca 2026 roku. To jedna z...
Czytaj więcej -
Inwestycje
Ponad 3 miliony złotych na rozwój opieki zdrowotnej w Krakowie
Ponad 3 miliony złotych na rozwój opieki zdrowotnej w Krakowie
Grupa Scanmed otrzymała ponad 3 miliony złotych dofinansowania w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski na rozwój Podstawowej Opieki Zdrowotnej...
Czytaj więcej -
Sprzęt i Innowacje
OIOM-y potrzebują specjalistów i funkcjonalnego sprzętu
OIOM-y potrzebują specjalistów i funkcjonalnego sprzętu
O potrzebach w zakresie dostępności wysokospecjalistycznych łóżek OIOM-owych mogliśmy przekonać się podczas pandemii Covid-19. Funkcjonalny i...
Czytaj więcej