Sprzęt i Innowacje
Telemedycyna w służbie zdrowia
Na rynku telemedycyny trwa prawdziwa rewolucja, a to wszystko za sprawą panującej pandemii. Projekt budowy elektronicznej platformy usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia uzyska 120 mln zł na rozwój, co znacząco wpłynie na poprawę jakości obsługi pacjentów.
Telemedycyna to innymi słowy forma świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej łącząca w sobie elementy telekomunikacji, informatyki oraz medycyny.
Cóż to oznacza?
Dzięki rozwojowi tejże platformy stanowczo poszerzy się zakres usług on-line.
Tego typu usługi umożliwią potencjalnemu pacjentowi umówienie się na zdalną konsultację bez konieczności kontaktu osobistego z personelem medycznym, a to wszystko dzięki rozmowie telefonicznej bądź wideokonferencji.
Wzrost usług telemedycznych
Nie da się ukryć, iż telemedycyna szczególnego znaczenia nabrała w okresie pandemii, kiedy to bezpośredni kontakt ze służbą zdrowia może stanowić dodatkowe zagrożenie.Dlatego też, jeżeli fizyczna wizyta w szpitalu lub przychodni nie jest koniecznością, pacjent może pozostać w domu.
-W trakcie epidemii nastąpił duży wzrost wszystkich usług telemedycznych.
Z perspektywy pacjenta jest to bezpieczna i szybka forma uzyskania pomocy.
To także mniejsze ryzyko zakażenia lekarza. Dla niektórych to jedyna szansa na pozostanie
w zawodzie. Dzięki zdalnej usłudze mogą oni dalej służyć pacjentom – objaśnia dla Polityki Zdrowotnej Mirosław Suszek, dyr. pionu opieki ambulatoryjnej w LUX MED.
Po przeprowadzonych badaniach dla Centrum Badawczo-Rozwojowego Biosat aż 72% Polaków uważa tę formę kontaktu z lekarzem za najbezpieczniejszą.
Niebawem każda osoba, która korzysta z publicznej opieki zdrowotnej będzie miała szansę na skorzystanie z teleporady. Dzięki niej, pacjent w zależności od potrzeb będzie mógł otrzymać, np. e-zwolnienie lekarskie bądź e-receptę.
Wprowadzona już usługa e-recepty zostanie rozbudowana o możliwość zdalnego jej zamówienia przez pacjentów, jak i ich opiekunów prawnych przez Internetowe Konto Pacjenta. Uruchomienie tej funkcji sprawi, iż kontynuacja leczenia farmakologicznego nie będzie wymagała osobistego stawienia się pacjenta w lecznicy.
Ponadto zostanie uruchomiona usługa centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia. Za sprawą Internetowego Konta Pacjenta, chory będzie miał możliwość wglądu do szeregu informacji, np. na temat terminu dostępnych wizyt u lekarza.
Realizacja budowy elektronicznej platformy usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia przewidziana jest na koniec roku 2021.
Rozwój tegoż projektu stanowczo zredukuje ilość pacjentów w placówkach medycznych, dzięki czemu lekarze będą mogli zdalnie monitorować zdrowie pacjenta, ograniczając przy tym bezpośredni kontakt. Osoby borykające się z przewlekłymi chorobami, które zażywają w długich okresach czasu te same leki, nie będą zmuszone udawać się do lecznicy po recepty, będą mogły uzyskać je on-line.
Możemy przypuszczać, iż nagły wzrost usług telemedycznych sprawi, że po ustaniu pandemii tego typu usługi staną się zdecydowanie bardziej powszechne i zostaną z nami już na zawsze.
Przeczytaj również:
-
KonferencjeUdział nowych technologii w medycynie w koszyku świadczeń - MEDmeetsTECH
Udział nowych technologii w medycynie w koszyku świadczeń - MEDmeetsTECH
Już 4 grudnia 2025 roku lekarze, naukowcy, biotechnolodzy, przedsiębiorcy specjalizujący się w branży medtech oraz wszystkie zainteresowane przyszłością...
Czytaj więcej -
KonferencjeWarsaw Medical Expo 2025 – przyszłość medycyny w zasięgu ręki
Warsaw Medical Expo 2025 – przyszłość medycyny w zasięgu ręki
W dniach 25–27 listopada 2025 w PTAK Warsaw Expo w Nadarzynie odbędzie się trzecia edycja Warsaw Medical Expo – kolejna odsłona prestiżowego wydarzenia...
Czytaj więcej -
Inwestycje30 mln zł wsparcia z KPO dla Szpitali Pomorskich
30 mln zł wsparcia z KPO dla Szpitali Pomorskich
„Szpitale Pomorskie” otrzymają 30 mln zł na dofinansowania ze środków KPO na nowoczesną diagnostykę i leczenie chorób serca. Dzięki temu uda się...
Czytaj więcej