28 kwietnia 2020

Sprzęt i Innowacje

Telemedycyna w służbie zdrowia

Na rynku telemedycyny trwa prawdziwa rewolucja, a to wszystko za sprawą panującej pandemii. Projekt budowy elektronicznej platformy usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia uzyska 120 mln zł na rozwój, co znacząco wpłynie na poprawę jakości obsługi pacjentów.

Telemedycyna to innymi słowy forma świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej łącząca w sobie elementy telekomunikacji, informatyki oraz medycyny. 

Cóż to oznacza?

Dzięki rozwojowi tejże platformy stanowczo poszerzy się zakres usług on-line. 
Tego typu usługi umożliwią potencjalnemu pacjentowi umówienie się na zdalną konsultację bez konieczności kontaktu osobistego z personelem medycznym, a to wszystko dzięki rozmowie telefonicznej bądź wideokonferencji. 

 

Wzrost usług telemedycznych

Nie da się ukryć, iż telemedycyna szczególnego znaczenia nabrała w okresie pandemii, kiedy to bezpośredni kontakt ze służbą zdrowia może stanowić dodatkowe zagrożenie.Dlatego też, jeżeli fizyczna wizyta w szpitalu lub przychodni nie jest koniecznością, pacjent może pozostać w domu.


-W trakcie epidemii nastąpił duży wzrost wszystkich usług telemedycznych. 
Z perspektywy pacjenta jest to bezpieczna i szybka forma uzyskania pomocy.  
To także mniejsze ryzyko zakażenia lekarza. Dla niektórych to jedyna szansa na pozostanie 
w zawodzie. Dzięki zdalnej usłudze mogą oni dalej służyć pacjentom objaśnia dla Polityki Zdrowotnej Mirosław Suszek, dyr. pionu opieki ambulatoryjnej w LUX MED. 

Po przeprowadzonych badaniach dla Centrum Badawczo-Rozwojowego Biosat aż 72% Polaków uważa tę formę kontaktu z lekarzem za najbezpieczniejszą.

Niebawem każda osoba, która korzysta z publicznej opieki zdrowotnej będzie miała szansę na skorzystanie z teleporady. Dzięki niej, pacjent w zależności od potrzeb będzie mógł otrzymać, np.  e-zwolnienie lekarskie bądź e-receptę.

Wprowadzona już usługa e-recepty zostanie rozbudowana o możliwość zdalnego jej zamówienia przez pacjentów, jak i ich opiekunów prawnych przez Internetowe Konto Pacjenta. Uruchomienie tej funkcji sprawi, iż kontynuacja leczenia farmakologicznego nie będzie wymagała osobistego stawienia się pacjenta w lecznicy. 

Ponadto zostanie uruchomiona usługa centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia. Za sprawą Internetowego Konta Pacjenta, chory będzie miał możliwość wglądu do szeregu informacji, np. na temat terminu dostępnych wizyt u lekarza. 

Realizacja budowy elektronicznej platformy usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia przewidziana jest na koniec roku 2021.

Rozwój tegoż projektu stanowczo zredukuje ilość pacjentów w placówkach medycznych, dzięki czemu lekarze będą mogli zdalnie monitorować zdrowie pacjenta, ograniczając przy tym bezpośredni kontakt. Osoby borykające się z przewlekłymi chorobami, które zażywają w długich okresach czasu te same leki, nie będą zmuszone udawać się do lecznicy po recepty, będą mogły uzyskać je on-line.

Możemy przypuszczać, iż nagły wzrost usług telemedycznych sprawi, że po ustaniu pandemii tego typu usługi staną się zdecydowanie bardziej powszechne i zostaną z nami już na zawsze. 

 

 

 

Przeczytaj również: