16 marca 2020

Inwestycje

FAMED ŻYWIEC W GOTOWOŚCI DO WSPARCIA SZPITALI

Wytwórca innowacyjnych technologii i kompleksowych rozwiązań dla sektora medycznego deklaruje gotowość do realizacji zamówień na potrzeby krajowych szpitali. W 2019 roku kierunkiem numer jeden dla Famedu Żywiec były Chiny. Firma, po dokonanej wiosną akwizycji, zanotowała na tamtejszym rynku ponad dwukrotny wzrost sprzedaży rok do roku - wynik najlepszy od początku działań w Państwie Środka. Obecnie Famed notuje w Chinach duże zainteresowanie swoimi wyrobami m.in. łóżkami szpitalnymi dedykowanymi na oddziały intensywnej terapii, które wyposażone są w technologię antyseptyczną. Ubiegłoroczne przychody krajowe i eksportowe żywieckiej spółki to 60 mln złotych.

 

Famed Żywiec Sp. z o.o. deklaruje możliwość realizacji zamówień na dostawę do placówek medycznych sprzętu, w tym łóżek szpitalnych, niezbędnego do prawidłowego leczenia a będącego w jego asortymencie. Łóżka szpitalne to największy pod względem liczby egzemplarzy segment produktowy żywieckiej firmy.

– Jesteśmy o tyle wyjątkowym wytwórcą sprzętu medycznego, który niemal całość produkcji realizuje na terenie kraju, w oparciu o własne zasoby i technologie. To pozwala nam na szybką realizację zamówień na łóżka szpitalne m.in. dedykowane oddziałom intensywnej opieki medycznej i inne sprzęty pomocne w walce o zdrowie pacjentów – zapewnia Marek Suczyk, wiceprezes Famed Żywiec. 

W procesie ich wytwarzania stosowane są opracowane przez spółkę technologie. Elementy łóżek szpitalnych (w tym Famed LE-13 i Famed NANO, czyli sprzętu na oddziały intensywnej terapii), w tym najczęściej dotykane przez pacjentów poręcze, wykonano w opracowanej przez Famed technologii bakteriostatycznej. Zastosowane nanocząsteczki srebra ograniczają rozmnażanie się groźnych bakterii, grzybów czy wirusów. Sprzęt posiada również segmenty przezierne dla promieni RTG, co ułatwia wykonanie obrazowania medycznego i tym samym diagnostykę pacjentów. 

POCZĄTEK CHIŃSKIEGO „ROKU SZCZURA” UDANY DLA FAMEDU 

W pierwszym kwartale br. do klientów trafi 56 proc. całej sprzedaży (pod względem liczby egzemplarzy) z 2019 roku modeli LE-13 i NANO, czyli łóżek na oddziały intensywnej terapii. Większość tych zamówień (75 proc.) realizowana jest dla chińskich szpitali, w tym m.in. pekińskiego szpitala o profilu zakaźnym.

- W kulturze chińskiej szczur, którego rok nastał w Chinach z początkiem lutego, jest symbolem witalności, co jak wierzę stanowi dla zmagających się z epidemią koronawirusa dobry omen. Na chińskim rynku jest obecnie ogromne zainteresowanie na sprzęt medyczny, co oczywiście przekłada się na zamówienia. Szczególną popularnością cieszą się łóżka dedykowane na oddziały intensywnej terapii, w tym wyposażone w technologię antyseptyczną. To przykład rozwiązania jakie producenci sprzętu medycznego mogą zaoferować służbom medycznym, aby je efektywnie wesprzeć – mówi Marek Suczyk.

Według Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) szacunkowa wartość rynku producentów wyrobów medycznych w Polsce wynosi ok. 2,9 mld USD*. Ich sprzedaż za granicę stanowi obecnie około 1 proc. całościowego eksportu towarowego polskiej gospodarki. Znaczenia jako rynek odbiorczy nabierają Chiny. Z danych wynika, że w 2016 r. zajmowały one 11. miejsce wśród odbiorców sprzętu medycznego wyprodukowanego w Polsce (udział 2 proc.), a obecnie znajdują się na 8. pozycji (2,3 proc.). 

Swój wkład w ten trend ma Famed, który systematycznie zwiększa wartość uzyskiwanych w Chinach** przychodów. W ubiegłym roku stanowiły on 17 proc. eksportowych wpływów spółki. Wynik za 2019 rok (34 proc., ok. 12,6 mln zł) jest dwukrotnie lepszy. Także w ostatnich tygodniach spółka notuje duże zainteresowanie swoimi wyrobami. 

Suczyk

DOSTAWY SPRZĘTU NIE TYLKO NA RYNEK CHIŃSKI

W 2019 roku łączna wartość sprzedaży Famedu ukształtowała się na poziomie 60 milionów złotych. Stanowi to wzrost o ok. 7,5 proc. w porównaniu do wyniku z poprzednich dwunastu miesięcy (tj. 56 mln złotych). Wartość EBIDTA osiągnęła poziom 3 mln PLN (poprzednio 2,3 mln). 

W ujęciu produktowym największy zysk producentowi z Żywca przynoszą stoły operacyjne, następnie łóżka szpitalne i porodowe, a na trzecim miejscu uplasował się sprzęt do obrazowania medycznego. Zmianie uległa struktura przychodów. Famed Żywiec o 40 proc. zwiększył w Polsce sprzedaż ramion C firmy GE Healthcare, których jest wyłącznym dystrybutorem w naszym kraju.

Zwiększono wolumen osiągany dzięki eksportowi produktów spółki, które obecnie są użytkowane już w 100 krajach na całym świecie. W 2019 roku miał on niemal 62 proc. udział w przychodach osiągniętych w tym okresie (nominalnie wzrósł o 10 mln złotych r/r). Największą sprzedaż (88 proc.) przynoszą rynki rozwijające się, jednak dobry wynik zanotowano także w Europie Zachodniej. Sprzedaż w tym regionie wzrosła o 23 proc. (r/r). Również w regionie Bliskiego Wschodu, kolejnym kluczowym dla siebie rynku Famed odnotował znaczący wzrost (45 proc. r/r). Między innymi realizuje tam zamówienie dla szpitala w Arabii Saudyjskiej, który zdecydował się na kompleksową wymianę starego wyposażenia na sprzęt produkcji Famedu Żywiec.

* Eksport polskiego sprzętu medycznego według PAIH szacunkowa wartość rynku producentów wyrobów medycznych w Polsce wynosi już ok. 2,9 mld USD. Eksport urządzeń medycznych w 2018 r. wzrósł aż o 18,9 proc. r/r (średnia dla całego eksportu +7 proc.) i osiągnął wartość 2,2 mld euro. Eksport urządzeń medycznych stanowi już około 1 proc. całościowego eksportu towarowego Polski. Wzrostową tendencję potwierdzają dane InfoCredit. Eksport sprzętu medycznego z Polski wzrósł z 1,03 mld USD w 2016 r. do 2,42 mld USD, czyli o prawie 134 proc. Dane za 2019 będą wkrótce. Chińskich odbiorców nie ma jeszcze w ścisłej czołówce tego rankingu, czyli w pierwszej piątce. Z roku na rok pną się jednak coraz wyżej. Z danych InfoCredit wynika, że wśród odbiorców sprzętu medycznego produkowanego w Polsce Chiny w 2016 r. zajmowały 11. miejsce (2 proc.), a obecnie są już na 8. miejscu (2,3 proc.). znaczenie Chin dla krajowych przedsiębiorców potwierdzają także dane GUS za II kwartał 2019 roku. Po wzroście do rekordowego wartości polskiego eksportu do Państwa Środka poziomu 650 mln euro (tj. o 165 mln euro r/r = 33,9 proc.), Chiny stały się dwudziestym najważniejszym rynkiem dla polskich eksporterów.

 

Przeczytaj również: