6 listopada 2019

Inwestycje

Chińczycy cenią polski sprzęt medyczny

Famed Żywiec, a także grono polskich firm oraz przedsiębiorstwa z kilkudziesięciu innych krajów, zaprezentują swoje produkty w Szanghaju podczas targów China International Import Expo (CIIE), z intencją ich sprzedaży miejscowym odbiorcom. Żywiecka spółka niemal jedną piątą rocznych przychodów ze sprzedaży eksportowej generuje w Chinach, będąc jedynym w tym kraju polskim producentem dostarczającym stoły operacyjne i łóżka szpitalne. Jego wyroby wspierają pracę lekarzy i personelu medycznego w kilkuset szpitalach w ponad 30 chińskich prowincjach, gminach i regionach autonomicznych.

Brama do dynamicznie rozwijającego się rynku chińskiego

China International Import Expo* to ogólnobranżowe targi odbywające się w Szanghaju. Famed Żywiec będzie jedynym przedstawicielem krajowej branży medycznej, ale nie jedyną polską firmą obecną na wydarzeniu. Nasz kraj będą reprezentować 33 przedsiębiorstwa, w trzech pawilonach branżowych (spożywczy, kosmetyczny, handel usługami) oraz w Pawilonie Narodowym.

Według danych GUS za II kwartał 2019 roku, po wzroście do rekordowego poziomu 650 mln euro (wzrost o 165 mln euro r/r, tj. o 33,9 proc.), Chiny stały się dwudziestym najważniejszym rynkiem dla polskich eksporterów.**

– Chiny są drugą co do wielkości gospodarką, a także drugim co do wielkości importerem i konsumentem na świecie. Olbrzymim przemianom ulega również tamtejszy system opieki zdrowotnej. Udział w tym rynku to dla firm medycznych duża szansa na rozwój, a dla Famedu ma najwyższy priorytet. Choć już od 15 lat jesteśmy w Państwie Środka i współpracujemy z kilkuset szpitalami, to obecność na takiej imprezie jest dobrą okazją, aby zaprezentować ofertę kolejnym odbiorcom, a także by kontynuować poszukiwanie nowych kanałów dystrybucji dla naszych produktów. Udział w targach daje nam możliwość na zebranie informacji o oczekiwaniu tego rynku nie tylko względem naszych produktów, ale także kierunku rozwoju całej branży medycznejmówi Marek Suczyk, wiceprezes Famedu. – China International Import Expo to ogromne wydarzenie. Oprócz największych globalnych firm biorą w nim udział najwyższe władze chińskie oraz krajowe i zagraniczne instytucje. Imprezie towarzyszą także panele dyskusyjne poświęcone m.in. rozwojowi współpracy gospodarczej pomiędzy Chinami i resztą światadodaje Marek Suczyk.

Kolejny etap umacniania pozycji żywieckiego Famedu w Chinach

Chiński system podstawowej opieki medycznej obejmuje placówki z dużym zapotrzebowaniem na sprzęt niskiej jakości. Równolegle jednak działają wysokiej klasy szpitale kliniczne zaopatrujące się jedynie w produkty najwyższej klasy. W Chinach funkcjonuje także ponad 18 tys. prywatnych szpitali, które stanowią ok. 60 proc. wszystkich placówek w tym kraju***. Dlatego Chiny pozostają dla Famedu rynkiem o strategicznym znaczeniu.

Otwarta niedawno Nowa Siedziba Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, posiadająca 24 oddziały wyposażone w 925 łóżek, do której Famed dostarczył stoły operacyjne, w warunkach chińskich byłaby średniej wielkości placówką, jakich w tym kraju jest wiele.  To dobrze oddaje potencjał tamtejszego rynkumówi Marek Suczyk.

W Chinach Famed, dzięki swojej wysokiej renomie, skutecznie konkuruje z firmami amerykańskimi, niemieckimi czy japońskimi. Dostarcza tam najbardziej zaawansowane produkty m.in. stół operacyjny Famed FLARE do obrazowania i chirurgii małoinwazyjnej, który jest wyposażony w blat o najlepszym na świecie parametrze przepuszczalności promieniowania RTG. Dostarcza do Chin także dedykowany operacjom bariatrycznym stół Famed HYPERION oraz łóżka przeznaczone do oddziałów intensywnej terapii. Wiosną br. Famed zwiększył swoje zaangażowanie w ChRL poprzez akwizycję FAM BEIJING - spółki, która w 2004 roku wprowadziła polską markę do Chin, będąc od tego czasu jej dystrybutorem. Efektem dotychczasowej współpracy jest sprzedaż kilku tysięcy polskich wyrobów do kilkuset szpitali w ponad 30 chińskich prowincjach, gminach i regionach autonomicznych.

W minionych latach Famed rokrocznie zwiększał wartość uzyskiwanych w Chinach przychodów. Obecnie generuje tam 17 proc. rocznych przychodów z eksportu. W minionych pięciu latach na całym Dalekim Wschodzie przychody spółki osiągnęły poziom 30 mln zł, z których ok. 40 proc. uzyskano w latach 2017-2018.

„Czy rynek chiński jest dla każdego?” – komentarz Marka Suczyka, wiceprezesa Famed Żywiec:

Chiny są trudnym rynkiem charakteryzującym się bardzo wysoką barierą wejścia w postaci na przykład kosztownej i długotrwałej certyfikacji dla sprzętu medycznego wydawanej przez The National Medical Products Administration (NMPA, wcześniej CFDA). Konkurencja jest ogromna, zarówno w postaci największych światowych graczy, jak i wielu lokalnych firm. W konsekwencji rynek jest spolaryzowany pomiędzy produkty klasy premium, a wyrobami lokalnymi, które też odznaczają się dobrą jakością. Chińscy klienci są bardzo wymagający – mogą zapłacić dużo za zamówione produkty, ale w zamian oczekują najwyższej jakości w odniesieniu do sprzętu i obsługi. Mimo że nie jest to rynek dla wszystkich, to firmy, które marzą o silnej globalnej pozycji powinny próbować się w Chinach znaleźć. By odnieść sukces należy uzbroić się w cierpliwość – czy to w procesie pozycjonowania marki, pokazania konkretnych przewag konkurencyjnych własnych produktów czy chociażby znalezienia odpowiednich kanałów sprzedaży.




* Wedle przewidywań w drugiej edycji CIIE (5-10.11.2019) w National Exhibition Convention Center będzie uczestniczyć około 150 tysięcy sprzedawców i kupujących z całego świata, reprezentantów różnych branż. Inicjatorem wydarzenia jest Prezydenty Chin – Xi Jingpinga oraz chińskie ministerstwo handlu, a partnerami pozostają Światowa Organizacja Handlu, Konferencja Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju, a także Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju Przemysłowego. https://www.ciie.org/zbh/en/
** https://biznes.interia.pl/makroekonomia/news/polski-eksport-slabnie-z-powodu-dekoniunktury-w-niemczech
*** za: raport Delloite „2019 Global Health Care Outlook. Shaping the future” https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Life-Sciences-Health-Care/gx-lshc-hc-outlook-2019.pdf

Przeczytaj również: